• vähentää turvotusta
  • lievittää kipua
  • rentouttaa

Manuaalinen lymfaterapia elvyttää imusuonten toimintaa ja edistää imunesteen virtausta. Manuaalisen lymfaterapian otteet ovat hyvin kevyitä ja rytmisiä tukien imusuonten omaa supistustoimintaa. Otteiden suunta noudattaa imusuonten kulkusuuntaa. Imusuoniston kuljetuskyvyn kasvaessa kudoksissa ja solujen välitilassa oleva nestekuorma sekä valkuaisaineet pääsevät pois kudoksesta ja turvotukset laskevat.

Lymfaterapia on turvotushoidon olennainen osa. Hoitoon kuuluvat myös kompressiosidokset, liike- ja ihonhoito. Lymfaterapiaa käytetään yksinomaisena hoitona tai yhdistettynä muuhun hoitoon esim. fysioterapiaan. Lymfaterapia on myös ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa, johon voi tulla ilman lääkärin lähetettä.

Lymfaterapia vaatii kohtalaisen pitkiä hoitoaikoja ja hoitojaksoja. Terapian kesto ja terapiatiheys riippuvat mm. sairaudesta/vammasta, potilaan iästä, potilaan yleiskunnosta sekä hoitoalueen laajuudesta. Keskimääräinen hoitoaika on yksi tunti.

Lymfaterapian käyttöaiheita ovat:

Turvotukset

• toiminnalliset turvotukset
  • imusuoni- ja laskimoperäiset turvotukset
  • syöpäleikkausten jälkeiset turvotukset
  • sädehoidon jälkeiset turvotukset
  • kirurgisten toimenpiteiden jälkeiset turvotukset
  • raskauteen liittyvät turvotukset

Vammat ja arvet

• murtumat, nyrjähdykset, lihasrevähtymät
  • verenpurkaumat, palovammat

Säärihaavat

• laskimo- ja valtimoperäiset säärihaavat
  • sokeritaudin aiheuttamat säärihaavat

Krooniset sairaudet

• Reuma, nivelkulumat, fibromyalgia

Ruusu

Lymfaterapian vasta-aiheita ovat:

• akuutti infektio, syvä laskimotukos, pahanlaatuiset kasvaimet, joiden hoito on kesken

LYMFAHOIDON KOKONAISUUS (LYKO)

Lymfahoidon Kokonaisuus –terapia on fysioterapian erikoisala, jolla hoidetaan eri syistä syntyneitä turvotuksia ja niiden seurauksia sekä vaivoja tai sairauksia, joiden yhtenä oireena on turvotus.

Imusuonisto, jonka toimintaa Lymfahoidon Kokonaisuus l. LYKO-terapialla tuetaan, on verenkierron kanssa rinnakkainen kuljetusjärjestelmä. Sen tärkein tehtävä on poistaa kudoksista kapillaariaineenvaihdunnan seurauksena sinne jäänyt neste- ja valkuaisaine-kuorma. Pääindikaation LYKO –terapialle muodostavat lymfaödeeman eri muodot. Lymfaödeemassa imusuoniston kuljetuskapasiteetti on laskenut tasolle, joka on riittämätön kudoksiin jääneen kuorman poistamiseksi. Seurauksena on imusuoniston mekaanisesta vajaatoiminnasta johtuva valkuaisainerikas turvotus, lymfaödeema. Sen syyt voivat olla primäärejä (imusuoniston synnynnäinen kehityshäiriö) tai sekundaareja (imusolmukkeiden poisto ja sädetys, laajat imusuonistoa vahingoittaneet muut operaatiot, traumat tai toistuneet infektiot; yleensä erysipelas l. ruusu). Lymfaödeema on alueellinen, mutta krooninen ja useimmissa tapauksissa etenevä sairaus, jonka ainoa toimiva hoito on LYKO-terapia. Aikainen terapian aloittaminen tuottaa parhaimmat hoitotulokset, mutta myös pitkälle edenneissä tapauksissa (lymfostaattinen elefantiasis) voidaan turvotusta aina vähentää.

• Jalkahoitoon... 30-11-2016

Hei Jalkahoitaja Tarja Pohjala / KORIAT VARPAAT  tekee jalkahoitoja  Fysioterapia Tuula Kallioniemen tiloissa sopimuksen mukaan. Tarjan tavoitat numerosta  040 768 9936

Lue lisää: Jalkahoitoon...